Turbosprężarka składa się z turbiny, czyli tzw. gorącej części (7) i sprężarki,
tzw. chłodnej części (1), których wirniki są sztywno połączone wspólnym wałem. Sprężone i zassane przez sprężarkę powietrze (2) zostaje ochłodzone przez chłodnicę doładowanego powietrza (3) i wprowadzone do komory spalania (4). Podane przez wtrysk paliwo w połączeniu z zimnym powietrzem, które podane zostało pod ciśnieniem nadaje energii tłokowi, który powoduje pracę silnika. W wyniku spalania się paliwa – spaliny wydostają się z komory (5) i zassane zostają oraz pod ciśnieniem wyrzucone do kolektora wydechowego przez gorącą część turbosprężarki (7).
Od czasu opatentowania turbosprężarki – w 1905 roku – w jej działanie wprowadzono wiele drobnych udoskonaleń. Dzięki temu znacznie ograniczono dysfunkcjonalności urządzenia oraz zwiększono jego ergonomię. Dziś używanie turbosprężarki nie powinno nastręczać żadnych trudności nawet laikowi, a jej użycie może przynieść niezliczone korzyści: od zwiększenia żywotności silnika po ekonomiczniejsze wykorzystanie paliwa.
Dlaczego warto używać turbosprężarki? – turbosprężarka zapewnia większą moc przy tej samej pojemności silnika; – silniki turbodoładowane charakteryzują się dużo mniejszym zużyciem paliwa; – paliwo w silniku z turbodoładowaniem jest dokładniej spalane, co zmniejsza toksyczność spalin.